logo bloorazma
How to buy a spectrophotometer
زمان مطالعه : 18 دقیقه

معیارهای خرید اسپکتروفتومتر

نحوه خرید اسپکتروفتومتر مناسب و با کیفیت

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلف، دستگاه های آنالیز بسیاری تولید شده اند و توانسته اند سرعت آنالیز و دقت نتایج آزمایشگاهی را تا حد بسیاری تقویت کنند. یکی از این دستگاه های شگفت انگیز و بسیار کاربردی اپتیکی، که احتمالاً نام آن را نیز شنیده باشید، اسپکتروفتومتر است.

خرید اسپکتروفتومتر متناسب با کاربرد، یکی از ضروریات هر آزمایشگاه تحلیلی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. امروزه با توجه به استفاده گسترده این دستگاه در آزمایشگاه های کشور، برندهای مختلف داخلی و خارجی از این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

اسپکتروفتومتر دستگاهی علمی است که کار آن آنالیز و شناسایی برخی از مشخصات مواد ناشناخته بر اساس امواج نور است و در طیف وسیعی از حوزه های صنعتی و آزمایشگاهی، مانند شیمی، بیولوژی، صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب، صنعت غذا و دارو، محیط زیست و … به کار می رود.

برخی از عواملی که باید هنگام خرید اسپکتروفتومتر در نظر گرفته بگیرید، محدوده طول موج‌ هایی است که باید اندازه‌ گیری کنید، اندازه و وزن دستگاه و قابلیت‌ های جمع‌ آوری داده‌ های آن. علاوه بر این، باید هزینه و عملکرد کلی دستگاه را نیز لحاظ کنید.

در این مقاله، با ما همراه باشید تا معیارهای اصلی برای خرید اسپکتروفتومتر را مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم.

خرید اسپکتروفتومتر

معیارهای خرید اسپکتروفتومتر

معیارهای خرید اسپکتروفتومتر

طیف گسترده‌ ای از آزمایشگاه‌ ها برای تست و اطلاع از ویژگی های پارامترهای خاص، مانند غلظت کلر یا فلزات، تا آنالیزهای پیچیده سینتیک واکنش، به اسپکتروفتومترها متکی هستند.

هنگام خرید اسپکتروفتومتر، دامنه مشخصات و قیمت بسیار متنوع است، بنابراین پیش از خرید، زمانی را برای فهرست کردن ویژگی‌ های مورد نیاز خود اختصاص دهید و از انتخاب مناسب آن مطمئن شوید.

اطلاعات زیر، معیارهای کلی خرید اسپکتروفتومتر را بیان می کنند. برای تصمیم گیری آگاهانه آنها را در نظر بگیرید:

کاربرد و هدف

اولین کار در هنگام خرید اسپکتروفتومتر این است که هدف خاص استفاده از دستگاه را تعیین کنید.
در نظر بگیرید که آیا به اسپکتروفتومتر UV-Vis نیاز دارید یا نوع دیگری،به عنوان مثال، IR، فلورسانس و غیره.

دستگاه های اسپکتروفتومتر، سرعت آنالیز و دقت بسیار بالایی دارند و از این رو جایگاه ویژه ای را بخش های آزمایشگاهی زمینه های مختلف علمی و صنعتی دارند. در ادامه به برخی از کاربردهای این دستگاه شگفت انگیز می پردازیم.

 شیمی و بیوشیمی

اسپکتروفتومترها به طور گسترده در آزمایشگاه های شیمیایی و بیوشیمیایی برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی مواد (مواد شیمیایی، DNA، پروتئین ها و …) استفاده می شوند.

using spectrophotometer

کاربرد دستگاه اسپکتروفتومتر در بیوشیمی

صنعت داروسازی و پزشکی

از دستگاه اسپکتروفتومتر در تحقیق و توسعه دارویی برای آنالیز خلوص و غلظت داروها و اطمینان از کنترل کیفیت آنها استفاده می شود. در آزمایشگاه های پزشکی نیز می توانند غلظت ترکیبات خاص در مایعات بدن مانند خون، ادرار و بزاق را اندازه گیری کنند و به تشخیص بیماری های مختلف کمک کنند.

کنترل کیفیت

اسپکتروفتومترها ابزارهای قدرتمندی برای کنترل کیفیت هستند زیرا اندازه‌گیری‌های عینی و دقیقی را ارائه می‌کنند و تولیدکنندگان را قادر می‌سازند از سازگاری، خلوص و انطباق محصولات خود با استانداردهای صنعتی اطمینان حاصل کنند.

پایش محیطی

در پایش محیطی برای ارزیابی کیفیت آب، آلودگی هوا و آلودگی خاک نیز از اسپکتروفتومتر به طور گسترده استفاده می ‌شود زیرا می توانند آلاینده هایی مانند فلزات سنگین، ترکیبات آلی و مواد مغذی را شناسایی و کمی سازی کنند.

صنایع غذایی و آشامیدنی

در تولید انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها، معمولاً برای تعیین و کنترل رنگ، کیفیت و قوام محصولات از دستگاه اسپکتروفتومتر استفاده می شود.

موارد کاربردی بالا تنها چند نمونه از نقش کلیدی و مهم اسپکتروفتومترها در زندگی ما هستند. تطبیق پذیری و دقت این دستگاه ها، آنها را به ابزاری ضروری در زمینه های مختلف علمی، صنعتی و تحقیقاتی تبدیل می کند.

بازه طول موجی آنالیز دستگاه

یک اسپکتروفتومتر با محدوده طول موج مناسب برای آنالیز خود انتخاب کنید. اسپکتروفتومترهای UV-Vis معمولاً بازه 190-1100 نانومتر را پوشش می دهند که در اکثر کاربردها مفید هستند.

وضوح و پهنای باند

وضوح بالاتر و پهنای باند باریکتر، دقت بهتر و درنتیجه،ذ نتایج دقیق تر و ضحیح تری را ارائه می دهد. الزامات اندازه گیری و حساسیت آنالیزهای خود را در نظر بگیرید.

سازگاری با نمونه

اطمینان حاصل کنید که دستگاه اسپکتروفتومتر، انواع نمونه های مورد استفاده شما (به عنوان مثال، جامدات، مایعات، گازها) را در خود جای داده و انالیز می کند.

همچنین در هنگام خرید اسپکتروفتومتر، باید بررسی کنید که آیا از کووت ها، میکروپلیت ها یا سایر نگهدارنده های نمونه پشتیبانی می کند یا خیر.

کیفیت و دقت داده ها

برای خرید اسپکتروفتومتر با کیفیت، برای داشتن نتایج صحیح، به دنبال ابزارهایی با سطح نویز کم و خطی بالا باشید. به علاوه، دقت کالیبراسیون طول موج را نیز باید همواره در نظر بگیرید.

سهولت استفاده و نرم افزار

یکی از بخش های مهم که کاربر روزانه با آن سر و کار دارد، بخش نرم افزاری سیستم های طیفی است که در هنگام خرید اسپکتروفتومتر باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

رابط های کاربر پسند و نرم افزارهای بصری بهره وری کاربران و دستگاه را افزایش می دهند. بعلاوه، گاهی نیاز است که بررسی کنید که آیا با اسپکتروفتومتر مورد نظر با دیگر سیستم های موجود در آزمایشگاه شما ادغام می شود یا خیر.

دستگاه های اسپکتروفتومتر سنتی معمولاً برای نمایش نتایج خروجی، باید به یک کامپیوتر مجزا متصل شوند. اما امروزه، در برخی از انواع مدرن این مشکل حل شده است و سیستم ها مجهز به یک مینی کامپیوتر متصل به دستگاه هستند.

هزینه و بودجه

قیمت اسپکتروفتومترها بر اساس ویژگی ها و نتایجی که ارائه می دهند، متفاوت است. در هنگام خرید اسپکتروفتومتر، بودجه و هزینه های بلند مدت خود را در نظر بگیرید (نگهداری، مواد مصرفی، به روزرسانی دستگاه، پشتیبانی و …).

برند و گارانتی

امروزه برندهای مختلفی از ادستگاه اسپکتروفتومتر در بازار وجود دارد. برندهای معتبر اغلب پشتیبانی بهتر و ابزار قابل اعتمادی را ارائه می دهند.

در هنگام خرید اسپکتروفتومتر، به ویژه برای برندهای خارجی، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش را بررسی کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

اطلاعات خروجی

اطلاعات خروجی یک اسپکتروفتومتر، تنها طیف های جذبی نمونه ها نیستند. آنها می تواند اطلاعات مهم دیگری را در مورد ساختار مولکولی موادی که امواج الکترومغناطیسی روی آنها متمرکز شده است، در اختیار ما قرار دهند.

یکی از اطلاعات مهمی که می توان با استفاده از یک اسپکتروفتومتر استخراج نمود، محاسبه غلظت ماده است و برای این کار، از قانون بیر-لامبرت استفاده می شود.

data of spectrophotometer

انواع نتایج خروجی یک دستگاه اسپکتروفتومتر

ریجنت های مورد استفاده

یکی دیگر از پارامترهای موثر و مهم در خرید اسپکتروفتومتر، در دسترس بودن ریجنت های شیمیایی مورد نیاز برای آماده سازی نمونه ها برای آنالیز با دستگاه است. بهتر است که دستگاه هایی را تهیه کنیم که ریجنت ها همراه با دستگاه ارائه می شوند.

از کجا یک اسپکتروفتومتر بخریم؟

شرکت بلورآزمای سنجش نور، اولین و تنها تولید کننده دستگاه های اسپکتروسکوپی مبتنی بر CMOS، به همراه ریجنت های همراه آنها در ایران است که انواع گوناگون دستگاه های اسپکتروفتومتر با بازه های طول موجی مختلف را متناسب با نیازهای کاربردی تمام صنایع تولید و عرضه می کند.

انواع اسپکتروفتومتر تولیدی شرکت دانش بنیان بلورآزما در سه گروه اصلی دو پرتویی (Double-beam) و تک پرتویی (Single-beam) و پرتابل (Portable) قرار می گیرند.

در انواع دو پرتویی، دو مسیر نوری مختلف بر روی دستگاه تعبیه شده است و نور منبع دائماً کنترل می شود. این اسپکتروفتومترها، تمام اتوماتیک بوده و همزمان قابلیت اندازه گیری 8 نمونه را دارند.

این نوع از اسپکتروفتومترها، به دلیل سرعت بالای آنالیز و جامع بودن آنها، برای آزمایش هایی در سطح وسیع و یا کنترل کیفی مستمر بسیار مناسب هستند.

 

IMG 20240413 102846 838

اسپکتروفتومتر دو پرتویی OPAL

در انواع تک پرتویی، تنها یک مسیر نوری برای پرتو وجود دارد و برای هر بار آنالیز، هر بار تنها یک نمونه بر روی دستگاه قرار گرفته و آنالیز می شود. از این رو، کوچک تر بوده و ساختمان ساده تری دارند. این دستگاه ها، برای آزمایشگاه های تحقیقاتی و یا آموزش بسیار مناسب هستند.

مدل پرتابل ONYX، ویژه آنالیزهای میدانی در صنایع است. ساختمان دستگاه به گونه ای طراحی شده است که به راحتی در چنین محیط هایی قابل استفاده بوده و تحلیل در محل سایت نمونه را امکان پذیر می کند.

ONYX

اسپکتروفتومتر پرتابل ONYX

طراحی دستگاه های اسپکتروفتومتر شرکت بلورآزما، بالاترین سطح عملکرد را در حوزه های کاربردی و صنعتی ارائه می دهند و قابل رقابت با برندهای معتبر خارجی از جمله HACH و Shimadzu  می باشند. تمامی این دستگاه ها را می توانید در بخش “محصولات” سایت با جزئیات ببینید.

ضمن اینکه این شرکت تمامی ریجنت های شیمیایی مورد نیاز صنایع برای انجام کارهای طیف سنجی و انالیز را نیز به همراه دستگاه ها ارائه می کند. این ریجنت های شیمیایی، با دستگاه هایی از برندهای دیگر مانند HACK نیز سازگار هستند.

chemical reagents

انواع ریجنت شیمیایی شرکت بلورآزما

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر بابت مشاوره، انتخاب و خرید اسپکتروفتومتر و دیگر محصولات و خدمات شرکت بلورآزما، می توانید با واحدهای فروش شرکت تماس بگیرید.

منابع و مراجع

Wikipedia

امتیاز شما به مقاله:

3.7 / 5. تعداد رای: 3

اشتراک گذاری مقاله:
5 مقاله اخیر

مقالات منتشر شده در ساعاتی قبل