Guid Beakerصفحه اصلیمقالات

انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی بلورآزما

انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی بلورآزما

انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی بلورآزما

توضیح کوتاه مقاله

شرکت بلورآزما، از پیشگامان حوزه طیف سنجی و تولید اسپکتروفوتومتر ایرانی است. انواع مختلفی از اسپکتروفوتومتر ایرانی توسط این شرکت عرضه می شود.

توضیح کامل مقاله

اسپکتروفوتومتر ایرانی بلورآزما

شرکت دانش بنیان بلورآزمای سنجش نور مفتخر است که اولین و تنها تولید کننده اسپکتروفوتومتر ایرانی به همراه تمامی ریجنت های شیمیایی مورد نیاز آنالیز در تمامی صنایع می باشد.

این شرکت دانش بنیان نوع فناور، توانسته است در مدت زمانی اندک، با کمک جمعی از اساتید و مهندسین حوزه های فیزیک، اپتیک، مکانیک، الکترونیک و شیمی انواع مختلفی از دستگاه اسپکتروفوتومتر ایرانی تولید کند.

این اسپکتروفوتومترها، به منظور آنالیزهای کمی و کیفی نمونه‌ های شیمیایی، بیوشیمیایی، نانوذرات، ترکیبات دارویی، نفتی، فلزی، معدنی، پتروشیمی، پلیمری و کلینیکی قابل استفاده هستند.

از این رو، انواع دستگاه اسپکتروفوتومتر ایرانی تولید این شرکت، برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنایع مادر نفت، گاز و پتروشیمی، غذا و دارو، آب و فاضلاب بسیار کاربردی و مناسب می باشند.

تمامی محصولات شرکت فناور بلورآزما، از سطح دانش بنیانی نوع 1 برخوردار می باشند، یعنی در بالاترین گرید دانش‌ بنیانی در حوزه طیف‌ سنجی فعالیت می‌ کنند.

دستگاه های اسپکتروفوتومتر ایرانی، اصلی‌ ترین محصولات این شرکت هستند که جهت شناسایی و تعیین غلظت عناصر مختلف در صنایع مختلف به کار می روند.

ویژگی برجسته این دستگاه های طیف سنجی، مجهز بودن به مدرن ترین تکنولوژی آشارسازی نوری، یعنی CMOS می باشد.

اسپکتروفتومتر ایرانی مدل OPAL، تولید شرکت بلورآزما

اسپکتروفوتومتر چیست؟

برای آشنایی با انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی تولیدی شرکت بلورآزما، بهتر است که ابتدا تعریف دقیقی از اسپکتروفوتومتر داشته باشیم و انواع مختلف آن را بشناسیم.

اسپکتروفوتومتر یک ابزار علمی است که برای اندازه گیری شدت امواج الکترومغناطیسی در طول موج های مختلف استفاده می شود که برای تجزیه و تحلیل کمی مواد استفاده می شود.

اسپکتروفوتومترها با اندازه گیری میزان جذب یا عبور نور توسط یک نمونه در طول موج های مختلف، می توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد ترکیب شیمیایی، غلظت و خواص مواد ارائه دهند.

عملکرد کلی دستگاه های اسپکتروفتومتر ایرانی تولید بلورآزما

آنها به طور گسترده در کاربردهایی مانند تعیین غلظت یک املاح در یک محلول (آنالیز اسپکتروفتومتری)، مشخص کردن طیف جذب یا انتشار مواد، مطالعه واکنش های آنزیمی و بسیاری موارد دیگر بسیار پر کاربرد هستند.

محصولات ایرانی بلورآزما

در اندازه گیری های طیفی و اسپکتروفتومتری، همواره باید جهت کنترل شدت نور ورودی و به دست آوردن دقت لازم، نتایج مورد آنالیز با نتایج استاندارد مقایسه شود.

از این رو، در برخی از انواع اسپکتروفوتومتر پیش از بررسی ماده مورد آزمایش، یک ماده مرجع یا استاندارد مورد آنالیز قرار می گیرد و در صورت عملکرد درست، نمونه ها نیز آنالیز می شوند.

در برخی انواع پیشرفته تر، ماده مرجع و نمونه همزمان توسط دستگاه آنالیز می شوند که نتایج دقیق تر و سیع تری ارائه می دهند. تفاوت این دو گروه، در تعداد مسیرهای نوری ممکن درون سیستم اسپکتروفوتومتر است.

هر دو گروه اسپکتروفوتومتر ایرانی تولید شرکت بلورآزما به صورت رومیزی هستند. یکی دیگر از انواع پرکاربرد دستگاه های اسپکتروفوتومتر، نوع پرتابل است که گاهی با عنوان فوتومتر نیز خوانده می شوند.

بنابراین اسپکتروفوتومترها، جدای از بازه طیفی قابل اندازه گیری، به طور کلی سه نوع زیر تقسیم می شوند:

  • اسپکتروفوتومتر تک پرتویی
  • اسپکتروفوتومتر دوپرتویی
  • پرتابل یا قابل حمل

در ادامه، به توضیح کامل این نوع دستگاه ها و انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی تولید شرکت بلورآزما بر اساس این تقسیم بندی می پردازیم.

اسپکتروفوتومتر ایرانی تک پرتو AURORA

انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی تک پرتو مدل AURORA (مبتنی بر CMOS) شامل منبع نور، اسپکترومتر، یک نگهدارنده نمونه (تک سل)، یک سیستم آشکارسازی CMOS و دستگاه بازخوانی و نمایشگر هستند. این انواع، بسته به نیاز کاربر در دو بازه طول موجی مختلف قابل ارائه هستند.

در این اسپکتروفوتومترها، نور تنها از طریق یک مسیر و از ماده مورد آنالیز عبور می کند. بدین ترتیب، ابتدا یک بار آنالیز برای نمونه مرجع انجام می شود و سپس نمونه مجهول در داخل دستگاه قرار داده شده و مورد آنالیز قرار می گیرد.

شماتیک عملکرد اسپکتروفتومتر تک پرتو AURORA

اسپکتروفوتومتر ایرانی دوپرتو OPAL

در اسپکتروفوتومتر ایرانی دوپرتو OPAL (مبتنی بر CMOS)، طیف پیوسته نور با استفاده از یک تقسیم کننده، به دو پرتو تقسیم می شود. یک پرتو از ماده نمونه عبور می کند، در حالی که پرتو دیگر از ماده مرجع عبور می کند. سپس هر دو پرتو به سمت آشکارسازهای CMOS مربوطه هدایت می شوند.

در اسپکتروفوتومتر OPAL، پرتو عبوری از ماده مرجع، به عنوان مبنا عمل می کند و هرگونه تغییر در شدت منبع نور، نوسانات آشکارساز یا تغییرات در سیستم نوری را جبران می کند. این تنظیم دقت و پایداری بهتری را برای اندازه گیری ها در طول زمان فراهم می کند.

شماتیک اجزای داخلی اسپکتروفتومتر دو پرتو OPAL

اسپکتروفوتومتر ایرانی دوپرتویی OPAL به ­صورت تمام اتوماتیک عمل نموده و نیازی به تعویض دستی کووت ها نیست.

در این دستگاه همزمان می­ توان 8 نمونه (1 نمونه مرجع و 7 نمونه مجهول) را در داخل دستگاه قرار داد و آنالیزهای مربوطه را انجام داد.

اسپکتروفوتومتر ایرانی پرتابل ONYX

این اسپکتروفوتومتر پرتابل، یک دستگاه اسپکتروفتومتری فشرده است که می تواند برای اندازه گیری شدت نور در یک نمونه در طیف مرئی استفاده شود.

این دستگاه پرتابل ایرانی برای استفاده در آنالیزهای میدانی توسط تکنسین ها بسیار ایده آل است، زیرا سبک وزن و کوچک است.

اسپکتروفتومتر پرتابل ایرانی مدل ONYX

نحوه اندازه گیری انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی بلورآزما

اصل اساسی عملکردی دستگاه های اسپکتروفوتومتر ایرانی بلورآزما، عبور پرتو نور از یک نمونه و برهمکنش با آن (در فرایند جذب و عبور)، تفکیک این نور عبوری و اندازه گیری شدت نوری است که از آن عبور کرده یا جذب شده است.

به طور کلی، این ابزارها از چهار بخش اصلی تشکیل می شود:

  • یک منبع نور
  • بخش اسپکترومتری (تفکیک نور)
  • بخش آشکارسازی CMOS و ثبت نتایج
  • سیستم نرم افزاری و نمایش نتایج

بخش های اصلی دستگاه های اسپکتروفتومتر ایرانی بلورآزما

منابع نوری

منابع نور انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی شرکت بلورآزما، طیف گسترده ای از طول موج ها را ساطع می کند و پر کابردترین طیف آن از نواحی ماوراء بنفش (UV) و مرئی تا فروسرخ نزدیک (NIR) امواج الکترومغناطیسی است.

به طور کلی، اسپکتروفوتومترهای تولیدی این شرکت سه بازه طول موجی زیر را به طور کامل پوشش می دهند:

  • طیف UV-Vis-NIR
  • طیف Vis-NIR
  • طیف مرئی (طول موج های مجزا) برای نوع پرتابل

اسپکتروفوتومترهای تمام اتوماتیک دو پرتویی OPAL و نوع تک پرتویی AURORA، با محدوده­ طول موجی گسترده 185-1200 nm (ناحیه ­UV-Vis-NIR)، می­ توانند شناسایی حداکثری مواد را پوشش دهند.

لازم به ذکر است که اندازه گیری طیفی در ناحیه فروسرخ نزدیک (NIR) برای اولین بار در ایران، توسط شرکت بلورآزما اعمال گردیده است.

در این اسپکتروفوتومترها، از منابع دوتریوم-هالوژن استفاده می شود، زیرا هر بخش آن، قابلیت متفاوتی دارد و در کنار هم به خوبی می توانند این بازه را پوشش دهند.

  1. تابش منبع هالوژن در محدوده طول موجی nm 360-1200 را پوشش می دهد.
  2. طیف پیوسته لامپ دوتریوم، در محدوده nm 185-400 است.

اما برای اسپکتروفوتومتر ایرانی تک پرتویی AURORA با بازه طول موجی Vis-NIR (ناحیه 350-1200 nm)، استفاده از تنها منبع هالوژن-تنگستن کفایت می کند، زیرا به خوبی این ناحیه طول موجی را پوشش می دهد.

منابع نوری تولید شرکت بلورآزما

بخش اسپکترومتری

اسپکترومتر، بخش تفکیک کننده نوری است که از ماده نمونه مورد آزمایش گذشته است که بسته به دقت دستگاه اسپکتروفوتومتری، میزان تفکیک نیز می تواند متفاوت باشد.

ماده نمونه نیز بر اساس ترکیب شیمیایی و غلظت آن، طول موج های خاصی از نور را جذب می کند و میزان جذب و عبور نور مواد مختلف، بسته به ساختار مولکولی آنها متفاوت است. بنابراین برای هر ماده، تفکیک طول موجی متفاوت خواهد بود.

عملکرد و نوع کاربردی اسپکترمتر اپتیکی قویاً به نوع تشعشعات الکترومغناطیسی دریافتی و میزان انرژی آنها بستگی دارد.

بر این اساس، بخش اسپکترومتر از شکاف های قابل تنظیمی در ابعاد مختلف استفاده می کند تا نور ورودی با  دقت بالایی به آشکارساز برسد و بتوان قابلیت های دلخواهی را متناسب با نیاز کاربری خود بهینه کرد.

چیدمان قطعات اپتیکی مورد استفاده در انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی تولید شرکت بلورآزما، بر اساس طرح زرنی-ترنر (Czerny-Turner) توسعه یافته است.

در این طرح اپتیکی، نور عبوری از ماده نمونه، وارد بخش اسپکترومتر سیستم شده و ابتدا توسط یک آینه کروی موازی می شود.

سپس، یک توری پراش نور همسو شده را تفکیک می کند و پس از آن، یک آینه کروی دیگر مسئول متمرکز کردن نور پراش شده بر روی سیستم آشکارساز CCD است. در نهایت، تصویری از طیف نمایش داده می شود.

بخش اسپکترومتر تولیدی بلورآزما

بخش آشکارسازی

در حال حاضر، سیستم آشکارسازی انواع اسپکتروفوتومتر ایرانی تولیدی این شرکت، از انواع آرایه های CMOS است که بالاترین دقت و سرعت اسکن را دارند و از این رو، آنها را برای آنالیزهای در زمان واقعی بسیار مناسب می کند.

CMOS ها از آرایه ای از پیکسل های نزدیک به هم تشکیل شده اند، جایی که هر پیکسل حاوی یک عنصر حساس به نور و یک منطقه ذخیره بار است.

بخش نرم افزاری

آشکارساز نور دریافتی را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و در نهایت، تصویری از طیف نمایش داده می شود.

متناسب با قابلیت­ های اپتیکی، تمامی دستگاه های اسپکتروفوتومتر ایرانی شرکت بلورآزما مجهز به سیستم نرم­ افزاری با کاربری بسیار آسان و کاملاً کاربردی هستند تا دریافت سیگنال و نمایش نتایج به درستی و با دقت انجام شود.

این نرم­ افزار هم بر پایه ویندوز و هم بر پایه لینوکس طراحی شده است و قابلیت ذخیره اطلاعات در قالب های مختلف را نیز دارا می­ باشد. نرم افزار دارای شش مد کاری با قابلیت های عملکردی مختلف می باشد.

  • Quantitation
  • Spectrum
  • Photometric
  • Kinetics
  • Time Course
  • Bio Method

دستگاه های اسپکتروفوتومتر ایرانی تولید شرکت بلورآزما، همگی به یک مانیتور LED تاچ اسکرین بر روی دستگاه مجهز هستند که نیاز به سیستم کامپیوتری جانبی را حذف می کنند.

عملکرد توری پراش در دستگاه OPAL

خلاصه

شرکت بلورآزما، از پیشگامان حوزه طیف سنجی و تولید دستگاه های اسپکتروفوتومتر ایرانی است. در حال حاضر، سه نوع کلی اسپکتروفوتومتر توسط این شرکت عرضه می شود:

  • اسپکتروفوتومتر دوپرتویی تمام اتوماتیک OPAL (مبتنی بر CMOS) با محدوده طول موجی 185-1200 nm
  • اسپکتروفوتومترهای تک پرتویی تمام اتوماتیک AURORA (مبتنی بر CMOS) با محدوده طول موجی 185-1200 nm و  350-1200 nm
  • اسپکتروفتومتر پرتابل ONYX با پوشش طول موجی در ناحیه مرئی

اسپکتروفوتومترهای تک پرتو AURORA، ساده‌ تر بوده و در نتیجه ارزان‌ تر هستند، اما اسپکتروفوتومترهای دو پرتویی OPAL با مقایسه سیگنال نمونه با سیگنال مرجع، دقت بالاتری را ارائه می‌ کنند و هر گونه ناپایداری نوری سیستم را نیز جبران می‌ کنند.

اسپکتروفتومترهای پرتابل ONYX از دو مورد دیگر ساده تر بوده و برای آنالیزهای میدانی و در محل مناسب تر هستند.

تمامی قطعات نصب شده در این دستگاه ها، بسته به کاربرد مورد نظر، تنظیمات مختلفی را امکان‌ پذیر می‌ کنند.

کیفیت بالای این قطعات، تأثیر زیادی بر مشخصات فنی سیستم مانند حساسیت قابل قبول، رزولوشن بالا ( nm 0.01)، و میزان نور سرگردان بسیار کم دارد.

تمامی اسپکتروفوتومترها دارای 3 سال گارانتی و 15 سال خدمات پس از فروش هستند و تیم پشتیبانی شرکت بلورآزما، در تمامی مراحل مشاوره، خرید، نصب و تعمیر، راهنمایی­ های لازم را در اختیار کاربران قرار می­ دهند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر، به بخش محصولات سایت مراجعه بفرمایید. در صورت لزوم، کاتالوگ دستگاه های اسپکتروفوتومتر نیز در دسترس قرار داده شده است و قابل دانلود می باشد.

برای خرید دستگاه اسپکترومتر و یا دریافت مشاوره رایگان، می توانید با مهندسان و کارشناسان ما تماس بگیرید تا سیستمی را مطابق با نیازهای ویژه شما معرفی نمایند.

منابع

Wikipedia

bloorazma

برچسب ها
# اسپکتروفتومتر_ایرانی# اسپکتروفتومتر# بلورآزما
circ
آماده صحبت دربـــــــاره
پروژه خود هستید؟
ثبت درخواست مشاوره