مشاهده آنلاین غرفه بلورآزما نمایشگاه ایران ساخت
ورود به نمایشگاه
logo bloorazma
10 types of wrenches
زمان مطالعه : 21 دقیقه

10 آچار مهم و کاربردی

کار با ابزارها مهارتی است که ممکن است سال ها طول بکشد تا به طور کامل فرا بگیرید. از میان تمام ابزارهای ضروری در هر جعبه ابزار مکانیکی، یکی از مهم ترین ها، انواع مختلف آچار را می توان نام برد.

آچارها ابزارهایی هستند که برای باز و بسته کردن مهره ها و پیچ ها استفاده می شوند و انواع مختلفی از آنها وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند. اما این ابزار ساده کاربردهای متفاوتی فراتر از آنچه برای آن طراحی شده است نیز دارد.

ساده ترین آچار معمولاً یک میله فلزی است که یک دسته در یک طرف آن و یک فک یا زبانه در طرف دیگر قرار دارد و اندازه آن با توجه به اندازه پیچ یا لولایی که قرار است آن را سفت یا شل کند تعیین می شود.

بسیاری از تکنسین های حرفه ای، از انواع مختلف آچار برای اهداف مختلف استفاده می کنند. پیش از استفاده از هر نوع آچار، باید انواع آنها و کاربردهایشان را به صورت جداگانه بشناسید. با ما همراه باشید تا نگاهی به انواع مختلف آچارها و کاربردهای آنها بیاندازیم.

انواع مختلف آچار

انواع آچار

برای تولید هر آچار، علاوه بر طراحی ویژه، بسته به نوع کاربردی که دارد از مواد متفاوتی استفاده می‌ شود. با این وجود، می توان ادعا کرد که به تعداد مهره هایی که در بازار وجود دارد، یک آچار مناسب برای باز کردن آن نیز در بازار عرضه شده است.

نوع قابل تنظیم

آچار قابل تنظیم (معروف به آچار فرانسه) امروزه بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است زیرا این آچار قابلیت تنظیم دارد و برای انواع پیچ ها و لولاها قابل استفاده است.

بخش هلالی کوچک در سمت باز ابزار که با پیچ قابل کنترل است، این آچار را از سایرین متمایز می کند. با چرخاندن یک دستگیره، این ابزار می‌ تواند هر کاری را که یک آچار ثابت انجام می‌ دهد، انجام دهد – اما بدون اینکه تقریباً به همان اندازه فضای اشغال کند.

در اوایل قرن نوزدهم، آچارهایی با تنظیم پیچ به خوبی شناخته شده بودند و در دهه 1830، طرح هایی با پیچ مرکزی و فک پایینی که توسط یک مهره حرکت می کرد، به خوبی تثبیت شدند.

ریچارد کلایبرن (Richard Clyburn) و ادوین بیرد بودینگ (Edwin Beard Budding) در سال های 1842 و 1843 طرح های جدید و تاثیرگذاری ارائه کردند. طراحی کلایبرن دارای یک پیچ چرخ شست با آرایش بهتری بود که با اقتباس های بعدی به شهرت رسید.

در سال های 1892-1891، یک نسخه بهبود یافته از نوع کلایبرن توسعه یافت و Johan Petter Johansson صنعتگر و مخترع سوئدی در سال 1892 حق ثبت اختراع سوئدی را برای این آچار قابل تنظیم دریافت کرد.

در بسیاری از کشور‌های اروپا مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان،آن را آچار انگلیسی نیز می نامند. اما این ابزار اولین بار توسط فرانسوی ها به صنعت ایران وارد شده است و دلیل اسم گذاری نیز همین است.

بخش های مختلف آچار فرانسه

1- فک یا زبانه

فک ها قسمت های محکم آچار هستند که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است. فک متحرک را می توان به گونه ای تنظیم کرد که با اندازه های مختلف اتصال دهنده ها مانند مهره یا پیچ و مهره مناسب باشد.

2- دسته

دسته، اهرمی برای چرخاندن ابزار فراهم می کند.

3- پیچ حلزونی

پیچ حلزونی (که گاهی اوقات به آن چرخ دنده حلزونی گفته می شود) یک پیچ رزوه دار است که در کنار یا پایه سر ابزار قرار دارد. چرخاندن پیچ حلزونی موقعیت فک متحرک را تنظیم می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا عرض دهانه را تنظیم کنید.

adjustable wrench

بخش های مختلف یک آچار فرانسه معمولی

4- پیچ تنظیم عرض

برخی از انواع مدرن این ابزار، دارای پیچ هایی هستند که تنظیم عرض را نیز امکان پذیر می کنند. با چرخاندن پیچ تنظیم عرض می توانید شکاف بین فک ها را نیز باز یا باریک کنید.

این انعطاف‌ پذیری، ابزار را قادر می‌ سازد تا اندازه‌ های مختلف بست را بدون نیاز به چندین آچار غیر قابل تنظیم در خود جای دهد.

adjustable wrench high tech

نمونه یک آچار فرانسه مجهز به پیچ تنظیم عرض

کاربردهای آچار قابل تنظیم

این ابزارها برای کارهایی که با بست هایی با اندازه های مختلف مواجه می شوید، بسیار ایده آل هستند. فرقی نمی‌ کند با مهره‌ ها، پیچ‌ ها یا بخش‌ های لوله کار می‌ کنید، این ابزار قابل تنظیم نیاز به حمل یک مجموعه کامل از آچارهای با اندازه ثابت را از بین می‌ برد.

نوع آلن (Allen)

آچار های آلن که به آنها کلیدهای شش گوش نیز می گویند، ابزار ساده ای هستند که یک سر آنها سوراخی شش ضلعی قرار می گیرد. آنها در اندازه ها و شکل های مختلف برای قرار دادن انواع پیچ ها و مهره ها وجود دارند.

آلن ها به طور معمول دارای طراحی L شکل هستند و انتهای شش ضلعی در سوکت مربوطه قرار می گیرد. شکل شش ضلعی شش نقطه تماس را فراهم می کند، که آن را برای چرخاندن بست ها کارآمد می کند.

کلیدهای شش گوش با اندازه سوکت مشخص شده اند و به این ترتیب، آنها معمولاً در ست هایی فروخته می شوند که دارای اندازه های مختلف هستند. طول کلید معمولاً با اندازه افزایش می‌یابد، اما نه لزوماً متناسب.

انواع این طرح دارای انتهای کوتاهی هستند که در یک دسته عرضی قرار داده شده است، که ممکن است حاوی چندین کلید با اندازه‌ های مختلف باشد که در صورت عدم استفاده در دسته جمع شوند.

یک ست نوعی از آچار آلن

یکی دیگر از انواع طراحی های این ابزار، مدل T است و نحوه استفاده از آنها نیز دقیقاً مشابه مدل قبلی می باشد و به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید.

اغلب در تولید محصولات مختلفی مانند مبلمان و انواع میز و صندلی، از پیچ هایی که دارای شکل آلن هستند استفاده می شود. در نتیجه برای تعمیر و یا باز و بسته کردن آنها این ابزار بسیار کاربردی است.

T Allen

آلن مدل T

انواع رینگی (Box-Ended)

این نوع ابزار، دارای یک حلقه بسته در دو سر آن است که یک سر آن بالاتر یا پایین تر از دیگری است که مناسب پیچ و مهره های شش ضلعی یا مربع در اندازه های مختلف است. البته انواعی با حلقه های داخلی 8 ضلعی و 12 ضلعی نیز برای موارد خاص در بازار موجود می باشد.

معمولاً این آچار ها، برای نگه داشتن یا محکم کردن گوشه های سر بست استفاده می شود و احتمال گرد شدن سر بست را کاهش می دهد. این طراحی چندین مزیت دارد:

  • دستگیره سفت تر: با احاطه کردن مهره یا پیچ از هر طرف، چسبندگی بهتر و محکم تری را فراهم می کند. این امر احتمال لغزش را در حین استفاده به حداقل می رساند.
  • استحکام بیشتر: بسیاری از انواع آنها دارای ساختار چند لایه برای افزایش استحکام و دوام هستند.
  • تطبیق پذیری: اغلب با اندازه های مختلف در هر انتها عرضه می شوند که امکان تطبیق پذیری در برخورد با بست های مختلف را فراهم می کند.
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی: برخی از آنها برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی روکش کروم دارند.
box ended wrench

نمونه ای از یک آچار رینگی شش ضلعی

آچار دو سر تخت (Double-open-end wrench)

این ابزار که تقریباً در تمامی خانه ها موجود است، با وجود طراحی ساده ای که دارد، کاربردهای بسیاری دارد و شکل ساده تر آن نوع یک سر تخت است. نوع دو سر تخت، کاربردی تر است و در حقیت، به ازای هر آچار، دو آچار در اختیار دارید.

دو سمت دسته این ابزار به شکل C یا U شکل می باشد که یکی از طرفین کوچک تر از دیگری است و هر دو انتها معمولاً با زاویه 15 درجه نسبت به محور طولی دسته قرار دارند.

double open end wrench set

نمونه ای از یک ست آچار دو سر تخت

آچار ترکیبی

این نوع نیز کاملاً برای عموم آشناست – یک انتهای آن تخت و طرف دیگر بسته است و معمولاً در مجموعه هایی با آچارهای دیگر مشابه آنها فروخته می شوند. سمت بسته برای باز کردن مهره های دشوار است، در حالی که طرف باز برای باز کردن سریع آنها استفاده می شود.

combination wrench set

یک ست از آچار ترکیبی

آچار بوکس (Socket wrench)

آچار بوکس که به عنوان آچار سوکت نیز شناخته می شود، نوعی ابزار مکانیکی است که از فرمت سوکت بسته استفاده می کندئکه بسیار شبیه به انواع رینگی می باشد، با این تفاوت که بر خلاف آچار آنها، از یک سوکت برای چرخاندن بست استفاده می کند.

آچار بوکس ها معمولاً از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند: دسته (که به آن جغجغه گفته می شود) و اتصال سوکت یا بوکس در انتهای آن و برای استفاده از آن، کافی است که پیچ را درون استوانه ای که در قسمت انتهایی قرار دارد، تنظیم کنید و سپس با چرخاندن آن، کار باز و بسته کردن پیچ را انجام دهید.

هنگامی که دستگیره را در جهت عقربه های ساعت می چرخانید، بست را سفت نموده و هنگامی که آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخانید، امکان حرکت آزادانه را فراهم می کند.

این ابزار همه کاره در اندازه ها و شکل های مختلف وجود دارد که آنها را برای طیف گسترده ای از کارهای مکانیکی ضروری می کند!

socket wrench

نمونه ای از آچار بوکس

آچار لوله گیر یا شلاقی (Pipe Wrench)

آچار شلاقی یا لوله گیر جزء انواع قابل تنظیم محسوب می‌ شود و می‌ توانید به تناسب قطر لوله دهانه آن را تنظیم کرده و سپس آن را بر روی لوله مورد نظر قرار دهید و شروع به چرخاندن آن و انجام کار کنید.

معمولاً از آنها برای گرفتن و چرخاندن لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های سیاه استفاده می شود. این ابزار، دارای مدل های مختلفی است و برخی از آنها دارای دو فک لغزنده و برخی دیگر دارای یک فک لغزنده و یک فک ثابت می باشند که با استفاده از آنها می توانید اقدام به گرفتن و نگه داشتن لوله‌ ها نمایید.

آچار لوله گیر نوع انتهایی (end pipe wrench) دارای انتهایی کمی زاویه دار است و برای استفاده در لوله های نزدیک به دیوار یا موازی کار طراحی شده است اما نوع افست (Offset)، برای گرفتن لوله ها در زوایای نامناسب یا در نقاط تنگ استفاده می شود.

در بخش فک این ابزارها دندانه هایی تعبیه شده تا با استفاده از آن ها به راحتی بتوانید با استفاده از آچار لوله را بگیرید و کار باز و بسته کردن یا تعمیر آن را انجام دهید.

نوع دیگر آنها، انواع زنجیری است که از نظر شکل ظاهری با انواع قبلی متفاوت بوده و به جای فک، دارای یک زنجیر قلاب مانند است. با انداختن زنجیر فوق در اطراف لوله ای که قصد تعمیر آن را دارید می توانید کار باز و بسته کردن لوله ها را انجام دهید.

chain wrench

نمونه ای از یک لوله گیر نوع زنجیری

آچار های تسمه ای نیز مدل دیگری هستند که از نظر ظاهری به نوع زنجیری شباهت دارند، با این تفاوت که از یک تسمه نایلونی در قسمت دهانه تشکیل شده اند و معمولاً برای باز و بسته کردن لوله هایی که شکل ظاهری آنها غیر معمول است، به کار می روند.

belt pipe wrench

نمونه ای از لوله گیر تسمه ای

سخن پایانی

در این مقاله سعی کرده ایم تا انواع آچار های پرکاربرد را معرفی نماییم تا در مواقع لزوم بدانید که استفاده از کدام یک از این آچار ها می تواند به شما و برای انجام کار مورد نظرتان کمک کند.

همانطور که دیدید، این ابزارهای مکانیکی در اندازه های گوناگونی تولید و روانه بازار شده اند و از آنها می توان برای انجام کارهای کوچک و بزرگ استفاده کرد. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده است.

پیشنهاد می کنین که از بخش محصولات و دیگر مقالات سایت نیز دیدن کنید. در صورت نیاز می توانید کاتالوگ انها را نیز به طور رایگان دانلود کنید.

منابع و مراجع

Adjustable Spanner

Wikipedia

Types of wrenches

امتیاز شما به مقاله:

5 / 5. تعداد رای: 1

اشتراک گذاری مقاله:

افزودن دیدگاه و پرسش جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 مقاله اخیر

مقالات منتشر شده در ساعاتی قبل

زمان مطالعه : 19 دقیقه
زمان مطالعه : 18 دقیقه
زمان مطالعه : 24 دقیقه
زمان مطالعه : 21 دقیقه
زمان مطالعه : 19 دقیقه